Klachten

Eeltpitten en likdoorns worden gekenmerkt door een harde, pijnlijke eelt die naar binnen groeit en een stekende pijn veroorzaakt.  Schoenadvies, het verwijderen van de eeltpit en siliconetherapie kunnen een oplossing bieden.

Bij holvoeten is de voetboog erg hoog of bol waardoor je lichaamsgewicht ongelijk verdeeld wordt over je voet. Dat lijdt tot pijn, instabiliteit, irritatie en mogelijks ontstekingen. Bij platvoeten is het gewelf van de voet doorgezakt, wat ook voet-, heup- of lage rugpijn tot gevolg kan hebben. Specifieke spieroefeningen, schoenadvies en podologische zolen op maat kunnen helpen om deze klachten te verminderen.

Klauwtenen komen voor wanneer er een onevenwicht is tussen de spierwerking. Klauwtenen kunnen, net zoals hamertenen, ontstaan door het dragen van slecht schoeisel. Schoenadvies, eeltverwijdering, taping en zooltherapie helpen om deze klachten te verminderen.

Een verschil in beenlengte kan leiden tot een verstoorde houding (scoliose etc.) en balans van het lichaam. Een ophoging in de schoen biedt een oplossing om de stand te corrigeren.

Als je veel sport of wandelt, kunnen klachten aan de achillespees ontstaan. Een aangepast sportschema, schoenadvies en podologische zolen bieden een oplossing bij deze klachten.

Je kan verschillende klachten aan je grote teen ervaren, bijvoorbeeld een knobbel op je teen, een scheve grote teen of een beperkte beweging van je grote teen. Dit kan lijden tot een verkeerd looppatroon. Podologische zolen, schoenadvies en spieroefeningen helpen hierbij.

Heb je een scherpe en snijdende pijn aan de middenvoet? Dan heb je mogelijks te maken met een verdikking van je voetzenuw – ook wel mortonse neuralgie/ morton neurinoom/ neurinoma genoemd. Als podoloog help ik je deze klacht te verlichten met gepast schoenadvies en podologische zolen.

Pijn aan de voorvoet wordt ook wel metatarsalgie genoemd. Er kunnen tal van oorzaken aan de basis liggen van deze pijn, waaronder platvoet, een foutief gangpatroon en slecht schoeisel. Schoenadvies en podologische zolen met een zacht materiaal voor een grotere schokdemping bieden hier een oplossing voor.

Onder de voetzool bevindt zich een peesblad, dat loopt vanaf het hielbeen tot aan het onderste gedeelte van de tenen. Als dit peesblad ontsteekt of kwetsbaar wordt, kan dit lijden tot irriterende pijn aan de onderkant van de voet. Wanneer er verkalking ontstaat ter hoogte van de aanhechting van het peesblad op het hielbeen, spreken we van hielspoor. Kies voor oplossingen zoals aangepaste oefeningen, podologische zolen en schoenadvies.

.

Slechte schoenen, sporten op een harde grond of een verhoogde bewegingsintensiteit kunnen leiden tot scheenbeenvliesontstekingen, shin splint of periostitis, of gewoon tot pijn aan het scheenbeen. Schoenadvies, podologische zolen, een analyse van het bewegingspatroon en taping doen de klachten afnemen.

Pijn aan de knieschijf komt vaker voor bij jonge meisjes en kan het gevolg zijn van een toename van het gewicht en de spieren. Dat leidt tot pijn tijdens het stappen of tijdens het beoefenen van sport. Ook kan je het gevoel hebben dat je door je knie zakt. Zooltherapie en oefentherapie zijn hierbij aangeraden om de verzwakte quadriceps te ondersteunen.